Ondersteuning van kinderen

Wie?

Bij de ondersteuning binnen een school is uiteraard het hele team betrokken. Mensen hebben echter wel verschillende rollen hierin. Wij onderscheiden bij ons op school de volgende personen:

Stamgroepleiders
Zij hebben de eerste verantwoordelijkheid voor de kinderen in de stamgroep. Het bieden van ondersteuning gebeurt de hele dag door in hun lesgeven binnen een sterk pedagogisch klimaat. Het initiatief tot specifieke extra ondersteuning ligt bij de stamgroepleider. De stamgroepleider wordt begeleid door de intern begeleider (IB’er).

Onderwijsassistent
Op Jenaplan IKC Donatushof hebben wij onderwijsassistenten die ingezet worden ten behoeve van ondersteuning van het individuele kind of groepjes kinderen. Dit gebeurt zo veel mogelijk binnen de groep.

Intern begeleider
Op Jenaplan IKC Donatushof is Martine Kersten de intern begeleider. Zij ondersteunt binnen ons IKC bij het creëren van een optimaal leerklimaat voor alle stamgroepleiders en kinderen en heeft een coördinerende rol wanneer extra ondersteuning (tijdelijk) nodig blijkt.

Directeur
De directie blijft eindverantwoordelijk voor de school en hiermee ook voor de (extra) ondersteuning binnen de school.

Deze opzet van de ondersteuningsstructuur helpt ons bij onze doelstelling, namelijk om uw kind onderwijs en ondersteuning op maat te bieden. Heeft u behoefte aan meer informatie, neemt u dan gerust contact op met de intern begeleider en/of de directeur van de school.

 

Wat en hoe?

Onze Jenaplanvisie kenmerkt het IKC. In deze visie staat de Jenaplan-kijk op de ontwikkeling van kinderen centraal. In deze kijk is ieder kind uniek in zijn ontwikkeling en heeft ieder kind talenten. Kinderen zijn verschillend en ze mogen dus verschillend zijn. Ons doel is dat de kinderen van deze verschillen en (dus) van elkaar leren en elkaar leren respecteren.

We zien het als onze kerntaak alle kinderen een stevige basis mee te geven. We bedoelen hiermee het aanbod van de basisvaardigheden als lezen, rekenen en spelling. Wereldoriëntatie vormgegeven in thematisch onderwijs biedt ruimte voor aanbod op het niveau van het kind. Een deel van deze basisvaardigheden heeft ook een belangrijke plek binnen het thematisch werken, denk hierbij aan luisteren en lezen met begrip en ander aanbod vanuit het (voorbereidend) leesonderwijs. Het team heeft afgelopen jaren scholing gevolgd over zo efficiënt mogelijk lesgeven, om hierbij tegemoet te komen aan de verschillende onderwijsbehoeften van kinderen. Aankomende jaren gaan we dit verdiepen en verder door ontwikkelen op individueel en teamniveau. 

Wij werken preventief en signalerend. Door handelingsgericht te werken, werken we ernaar toe eventuele problemen met betrekking tot de ontwikkeling van kinderen te voorkomen ofwel zo vroeg mogelijk te signaleren. We vinden ouderbetrokkenheid erg belangrijk en betrekken ouders bij het onderwijs voor hun kind.

Handelingsgericht werken wil zeggen dat we planmatig werken aan de zorg en het onderwijs voor ieder kind. We observeren ieder kind tijdens de instructies, het (zelfstandig) verwerken en maken vanaf groep 3 gebruik van toetsresultaten. Met behulp van deze gegevens formuleren we wat een kind nodig heeft om zich optimaal te ontwikkelen. Dit leggen we vast. We werken volgens een plan waarin we de doelen en de aanpak hebben vastgelegd. Wanneer het plan is uitgevoerd, evalueren we hoe dit is gegaan en stellen het bij of maken een nieuw plan.

We hebben verschillende voorzieningen ingericht voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften. Voor kinderen die zeer instructieafhankelijk zijn, is een onderwijsassistent beschikbaar die tijdelijk kan worden ingezet. Voor meer- of hoogbegaafde kinderen met een specifieke ondersteuningsvraag is de expertise beschikbaar van de intern begeleider. Zij ondersteunt en coacht de leerkracht in de groep om aan de onderwijsbehoeften van de kinderen te kunnen voldoen. Binnen ons thematisch onderwijs wordt, op onderdelen, expliciet ingezet op mogelijkheden voor kinderen van verschillende leerjaren en stamgroepen om met elkaar onder begeleiding het thema te verrijken en te verdiepen.

Onze intern begeleider draagt zorg voor het versterken van handelingsgericht en opbrengstgericht werken in de school, door het uitvoeren van groepsbesprekingen, kindbesprekingen en groepsconsultaties. Zij ondersteunt en coacht leerkrachten bij het werk in de groep. Indien gewenst maakt zij daarbij gebruik van de methodiek beeldcoaching. waar nodig betrekt zij de orthopedagoog, de gezinscoach en/of externen vanuit het samenwerkingsverband of andere partijen, om samen na te denken over de specifieke ondersteuningsbehoeften en wat nodig is om weer tot ontwikkeling te komen (voor het kind, de stamgroepleider of het team).