Handige informatie voor ouders

Hoe ouders worden betrokken

Wij vinden het belangrijk dat ouders/verzorgers, kinderen, stamgroepleiders en pedagogisch medewerkers samenwerken. Door lijnen kort te houden, kunnen we adequaat inspelen op behoeften en hebben wij het beste zicht op het welbevinden en de ontwikkeling van de kinderen. Een goede relatie met ouders vormt dan ook een wezenlijk onderdeel van onze gemeenschap. We vragen ouders regelmatig voor ondersteuning bij excursies en andere activiteiten en waarderen hun betrokkenheid en inzet bijzonder!

Drie keer per jaar vindt uitwisseling met alle ouders/verzorgers plaats tijdens de oudergesprekken. Bij een aantal gesprekken is ook het kind aanwezig. Natuurlijk vindt er daarnaast, indien gewenst, door het jaar heen uitwisseling en afstemming plaats. 

In de eerste periode van het schooljaar wordt er een stamgroepavond georganiseerd. De invulling van deze avond kan per schooljaar anders zijn. Een mogelijke vorm is een stamgroepavond waarbij kinderen en ouders aanwezig zijn. De kinderen presenteren in hun stamgroep het wenproject en leiden hun ouders rond in hun stamgroep en de school. Een andere vorm is een stamgroepavond waarbij alleen ouders aanwezig zijn. Tijdens het eerste algemene deel worden ouders geïnformeerd over schoolontwikkelingen, werkwijzen en bijvoorbeeld informatie over nieuwe methoden. Daarna wordt de avond vervolgd in de eigen stamgroep. Hier is gelegenheid tot ontmoeting en kennismaking met de stamgroepleiders en andere ouders en wordt ingegaan op leerjaar- en stamgroepeigen zaken. Stamgroepleiders zorgen ervoor dat ouders een kijkje kunnen nemen in het werk van hun kinderen.

Communicatie met ouders

Ouders worden geïnformeerd op de volgende manieren:

Op de website kunnen ouders en geïnteresseerden terecht voor informatie over Jenaplan IKC Donatushof. Ook vind je hier verschillende formulieren.

Parro is het communicatiekanaal voor de basisschool. Aan het begin van het schooljaar worden ouders van de kinderen op de basisschool , uitgenodigd om Parro te volgen. Afhankelijk van de inhoud communiceren we via de stamgroep(en) van de kinderen of via de algemene pagina Jenaplan IKC Donatushof. Stamgroepleiders delen activiteiten, foto's en andere zaken die betrekking hebben op de stamgroep van het kind. De directie deelt via dit kanaal informatie over algemene zaken en personeel. We gebruiken Parro ook voor contact met individuele ouders. In een aantal gevallen, bijvoorbeeld bij betrokkenheid van externen, gebruiken we hiervoor de mail.

De agenda (en daarmee de jaarplanning met alle bekende data) staat aan het begin van het schooljaar op Parro. Denk daarbij aan studiedagen, bijzondere activiteiten en vakanties. Ouders kunnen zich via Parro inschrijven voor oudergesprekken en geven de absenties van hun kind(eren) via Parro door.

Ouderportaal wordt door de opvang gebruikt als communicatiekanaal.

Parro en Ouderportaal zijn alleen toegankelijk voor ouders van de eigen stamgroep die zich hiervoor aangemeld hebben. Op deze manier kunnen wij ons goed aan de privacywetgeving houden.

Wanneer de kinderen in de ochtend op school komen, ligt de focus van de stamgroepleider op de kinderen, om zo op een rustige manier samen aan de dag te beginnen. Als ouders kort iets door willen geven aan de pedagogische medewerker of stamgroepleider, kan dat tijdens deze inlooptijd. Gaat het om zaken die meer aandacht of tijd nodig hebben, vragen wij hen een gesprek aan te vragen (bij voorkeur per mail) voor ná de opvangtijd of schooltijd. Vragen met betrekking tot de ontwikkeling van het kind worden altijd ná opvang of school gepland.

Als ouders gescheiden zijn, is het belangrijk beide ouders goed te informeren over de ontwikkeling van hun kind. Voorwaarde hierbij is dat beide ouders zelf hun verschillende adressen kenbaar hebben gemaakt. Aan beide ouders wordt de volgende informatie verstrekt: de informatiegids, het rapport en de uitnodiging voor de ouderavonden. Als één van de ouders dit anders wil, kan hij of zij dit bij de stamgroepleider kenbaar maken. Voor een ouderavond worden beide ouders uitgenodigd voor een gezamenlijk gesprek. Alleen in bijzondere gevallen kan hiervan worden afgeweken. Een verzoek om gegevens over het kind te verstrekken aan derden, wordt altijd aan beide ouders gedaan.

Ziek melden en verlof aanvragen

Over schoolverzuim
Scholen zijn verplicht ongeoorloofd schoolverzuim te melden bij de leerplichtambtenaar. Soms kan een leerling niet naar school en is er sprake van geoorloofd schoolverzuim. Op de website van de Rijksoverheid (www.rijksoverheid.nl) staat wanneer er sprake is van geoorloofd verzuim.

Is het niet mogelijk om tijdens de schoolvakanties op vakantie te gaan? Vraag in uitzonderlijke gevallen bij de schoolleiding toestemming voor verlof buiten de schoolvakanties.

Wanneer een kind ziek is, ontvangen wij graag een ziekmelding vóór schooltijd via de Parro-app (basisschool) of Ouderportaal (opvang). Het kan ook voorkomen dat een kind zich tijdens schooltijd niet lekker voelt en we daarover contact met ouders/verzorgers willen opnemen. Het is erg belangrijk dat we hiervoor over de juiste bereikbaarheidsgegevens beschikken. Bij de start van ieder schooljaar vragen we een bereikbaarheidsformulier opnieuw in te vullen zodat we altijd beschikken over de meest actuele informatie.

Het kan voorkomen dat ouders verlof willen aanvragen buiten de schoolvakantie om.Verzoeken voor extra verlof worden tegen het licht van de regelgeving gehouden en moeten schriftelijk, minimaal twee weken voor aanvang van het verlof, bij de directeur worden aangevraagd. Op het  verlofformulier staat vermeld wanneer extra verlof geoorloofd is. Op het formulier wordt vervolgens aangegeven of er al dan niet toestemming verleend wordt. Bij afwijzing wordt de reden vermeld. Het formulier wordt zo snel mogelijk met het kind mee teruggegeven. Wanneer ouders het niet eens zijn met de beslissing van de directeur kunnen zij een bezwaarschrift indienen. Verlofaanvraag

Toelatingsbeleid

Met de invoering van Passend Onderwijs op 1 augustus 2014 hebben scholen in Nederland een zorgplicht. Daarmee hebben scholen de verantwoordelijkheid om alle kinderen een passende onderwijsplek te bieden. Ons IKC maakt deel uit van een samenwerkingsverband van scholen: samenwerkingsverband PassendWijs Arnhem e.o.

Wanneer een kind is aangemeld, worden ouders uiterlijk drie maanden voordat het kind vier jaar wordt, uitgenodigd voor een intakegesprek. Tijdens dit gesprek bespreken we de ontwikkeling van het kind. Deze informatie is belangrijk, omdat we graag willen weten welke begeleiding nodig is én of wij die als school kunnen bieden. Wanneer uit het gesprek blijkt dat het kind extra ondersteuning nodig heeft en er ontstaat twijfel of onze school de begeleiding kan bieden, dan ondernemen we een aantal vaste stappen om tot een zorgvuldige afweging te komen. Voor meer informatie hierover, kijk op: www.swv-passendwijs.nl.

Het komt voor dat kinderen van andere scholen de overstap maken naar onze school, bijvoorbeeld na een verhuizing. Ook voor deze kinderen geldt dat er een intakegesprek plaatsvindt en dat zorgvuldig wordt gewogen of wij de eventueel extra ondersteuning kunnen bieden. Er vindt, met toestemming van de ouders, overleg plaats tussen de intern begeleiders van beide scholen met uitwisseling van gegevens. Wanneer uit de gesprekken en de gegevens van de school van herkomst blijkt dat de school de ondersteuning kan bieden die het kind nodig heeft, dan wordt het kind ingeschreven. De directie neemt de beslissing over plaatsing.

Schoolverzekering

Het bestuur van De Linge heeft voor alle kinderen, personeel en hulpouders een collectieve wettelijke aansprakelijkheidsverzekering (WA) afgesloten. Deze verzekering is van kracht gedurende alle schooluren en alle overige schoolactiviteiten, dus ook tijdens excursies, kamp en schoolreisjes. Ook een verzekering tegen het risico van ongevallen heeft De Linge collectief afgesloten.

Klachtenregeling

Waar mensen samenwerken, gaan soms dingen mis. We gaan ervan uit dat we de meeste klachten in onderling overleg kunnen oplossen. We nodigen ouders van harte uit om vragen, ontevredenheid, problemen of klachten over het onderwijs, de aanpak van het kind, etc. aan de stamgroepleider kenbaar te maken. Hij/zij is de eerst verantwoordelijke voor de kinderen in de groep.

Contactpersoon

Bij klachten over school kan de klager zich in eerste instantie wenden tot degene die bij de situatie betrokken is. Dit kan de stamgroepleider zijn of de schoolleiding. Indien dit niet leidt tot een voor de klager gewenste oplossing, kan gebruik worden gemaakt van de contactpersonen die op onze school aanwezig zijn. Ze luisteren en geven informatie over mogelijke vervolgstappen. Om misverstanden te voorkomen: de contactpersoon heeft vooral een ondersteunende rol bij het zoeken naar een oplossing van de klacht met een doorverwijzende functie. De contactpersonen van onze school zijn:

Functie: Vertrouwenspersoon
Naam:
Manon Bremer
E-mailadres: [email protected]

Functie: Vertrouwenspersoon
Naam:
H. Kersten
E-mailadres: [email protected] 

De klachtenprocedure

De volledige klachtenregeling is te vinden op www.delinge.nl onder De Linge – Kwaliteitszorg -Klachtenregeling. Klachten waarvan ouders/verzorgers vinden dat ze onvoldoende zijn afgehandeld, kunnen worden voorgelegd aan de landelijke klachtencommissie (Geschillencommissie Bijzonder Onderwijs: www.gcbo.nl, telefoon: 070 – 3861697 (bereikbaar tussen 10.00-12.30 en 13.00-15.30 uur en via mail: [email protected]) of aan de vertrouwensinspecteur.

Vertrouwenspersoon en -inspecteur

De school kent ook een externe vertrouwenspersoon. Dit is een objectieve deskundige buiten de school. De externe vertrouwenspersoon geeft informatie en advies en begeleidt ouders/verzorgers in het klachttraject wanneer zij een formele klacht indienen.

Voor De Linge is mevrouw Annemarie van de Ven de vertrouwenspersoon. Zij is bereikbaar via [email protected] een onafhankelijk advies in geval van seksuele intimidatie, seksueel misbruik, ernstig psychisch of fysiek geweld kan ook contact opgenomen worden met de vertrouwensinspecteur. Telefoon Meldpunt vertrouwensinspecteurs: 0900-111 3 111 (tijdens kantooruren).

Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling

Bij een signaal van huiselijk geweld zijn IKC’s/scholen verplicht met een meldcode te werken. Hierin staat in stappen beschreven wat te doen. De beslissing om vermoedens van huiselijk geweld en kindermishandeling al dan niet te melden, blijft berusten bij de professional. Het stappenplan van de meldcode biedt hem of haar bij die afweging houvast.

Meldplicht seksueel geweld

Bij klachten van ouders en kinderen over de schoolsituatie, waarbij mogelijk sprake is van ontucht, aanranding of een ander zedendelict, is het IKC verplicht tot het doen van aangifte bij de officier van justitie, omdat mogelijk de veiligheid van meerdere kinderen in het geding is.

GGD Gelderland-Midden

Op de site (www.vggm.nl/jeugdengezondheid) is veel informatie digitaal te vinden over de  jeugdgezondheidszorg: Jeugdgezondheidszorg