Missie en Visie
Kernwaarden van ons IKC
- Uitdagend
- Betekenisvol
- Verbinding
Missie en visie
Op Jenaplan IKC Donatushof bieden wij dagelijks, in een doorgaande lijn, opvang en onderwijs aan kinderen van 0 tot 13 jaar. Het is een plek waar kinderen zich stap voor stap kunnen ontwikkelen tot authentieke, nieuwsgierige en autonome mensen. Kinderen die zelfvertrouwen hebben en in zichzelf geloven. In een veilig leef- en leerklimaat mag ieder kind zijn wie het is. Door samen zijn en samenwerken leren kinderen over zichzelf en van onderlinge verschillen. We leren kinderen respect te hebben voor de wereld om hen heen. Respect voor de mensen, natuur en omgeving waarin ze leven.
Ben je kind in de baby- of peutergroep, kind op de basisschool of tijdens de BSO? We bieden een omgeving waarin uitgegaan wordt van een gezonde leefstijl en een ritmisch dag- en weekplan. Hierin krijgen de kinderen de aandacht, rust, zorg en uitdaging die ze nodig hebben en die past bij hun levensfase. Door de structuur van het dagritme leren kinderen omgaan met tijd. Om hierin te groeien, leren we kinderen doelgericht plannen en handelen. We wisselen activiteiten die zorgen voor inspanning en ontspanning met elkaar af, evenals spelen en werken in groepsverband of individueel.
Zowel de baby- en peutergroepen als de stamgroepen op de basisschool zijn heterogeen van samenstelling. Een groep bestaat uit kinderen van verschillende leeftijden. Zoals in de ‘echte wereld’ ervaren de kinderen wat het betekent een jongere in een groep te zijn en later tot de ouderen te behoren. Die verschillende posities doen een beroep op verschillende vaardigheden, zoals samenwerken, hulp vragen en bieden, luisteren naar en verantwoordelijkheid nemen voor elkaar. In ons IKC is samenwerking tussen kinderen van alle leeftijden, stamgroepleiders, pedagogisch medewerkers en ouders erg belangrijk en overal zichtbaar.
Van jongs af aan hebben kinderen van nature een innerlijke drive om te leren en zich te ontwikkelen. Wij helpen kinderen deze drive vast te houden en dagen hen uit het beste uit zichzelf te halen. Dit doen we door in de dagopvang, in de peutergroep en op de basisschool betekenisvol spel en onderwijs te bieden. Wereldoriëntatie staat daarbij centraal. We zorgen ervoor dat kinderen kennis opdoen en vaardigheden verwerven. Zo bieden we hen een brede basis om in de maatschappij te kunnen functioneren. Nu en later! Er wordt in alle projecten - binnen de stamgroep en stamgroep overstijgend - een inhoudelijke koppeling gemaakt tussen het onderwerp en de wereld waarin we leven. Dit gebeurt niet alleen binnen de muren van Donatushof. Daarbuiten is nog zoveel meer te ontdekken en te leren. Daarmee krijgt de inhoud van spel en onderwijs betekenis voor kinderen. Betekenis zorgt voor betrokkenheid en betrokkenheid is een voorwaarde om tot leren te komen.
Het is een belangrijke taak ervoor te zorgen dat kinderen vaardigheden en competenties verwerven die noodzakelijk zijn om talenten te ontplooien en goed te kunnen functioneren. Allereerst is er veel aandacht voor taal, rekenen en andere basisvakken binnen ons onderwijs. Gekoppeld aan wereldoriëntatie en de kennis die de kinderen verwerven is er veel aandacht voor creativiteit en competenties als plannen, zelfstandig werken, doelen stellen, jezelf presenteren, reflecteren en evalueren. Door ook eigen leervragen te formuleren en zelf op zoek te gaan naar antwoorden, leren kinderen een stip te zetten op hun eigen horizon.
Kinderen brengen hun tijd niet alleen door op Donatushof. Zij zijn allereerst kind in hun thuissituatie en staan midden in de omgeving waarin zij leven. Om een kind in al zijn facetten te kunnen zien, is samenwerking met ouders voor ons vanzelfsprekend. In de allereerste plaats door korte lijnen in communicatie en ook door ouders te betrekken bij activiteiten voor en met de kinderen op school. Als wij over en weer uitgaan van partnerschap, kunnen wij elkaar ondersteuning bieden en creëren we in onze ogen de optimale omstandigheden voor kinderen om te groeien!
Identiteit
Als jenaplan IKC geven wij gericht aandacht aan levensbeschouwelijke en existentiële vragen, aan zingeving. De identiteit van ons IKC is katholiek. Door de katholieke identiteit nemen we een plaats in binnen de joods-christelijke levensovertuiging; door het jenaplanconcept dragen we zorg voor het gedachtegoed van grondlegger Peter Petersen.
In beide tradities staat voorop dat kinderen respect leren opbrengen voor de wereld om hen heen. Respect voor de mensen, de natuur en de dingen die je omringen. Dit houdt tevens in dat kinderen leren ruimte te geven aan anders-zijn, aan elementen die anders zijn dan die zijzelf kennen. Als er voldoende ruimte is om jezelf te zijn, kun je die ruimte opbrengen voor een ander.
Ons IKC is toegankelijk voor iedereen. We vinden het belangrijk om aandacht te besteden aan de verscheidenheid van levensbeschouwelijke en maatschappelijke waarden, zoals deze in onze multiculturele samenleving spelen. Wij geven kinderen tools en bagage mee waarmee zij een gefundeerde mening kunnen ontwikkelen en waarbij het standpunt van de ander als waardevol beschouwd wordt.
Faciliteiten
We zijn trots op de inrichting van ons gebouw, de stamgroepen en onze buitenruimtes. Uitgangspunt is onze Jenaplanvisie zichtbaar te laten zijn in zowel ons handelen als in de omgeving waarin we met elkaar spelen, werken, praten en vieren.
De volgende faciliteiten helpen onze visie vorm te geven:
-
Bibliotheek op school
-
Groen speelplein
-
Tuin
-
Kookgelegenheid
-
Podia
-
Speelwerkplekken buiten de stamgroep