Schoolplan en kwaliteitszorg

afbeelding IKC Plan moet hier nog ingevoegd - is nu geen scherpe versie - 

Op Jenaplan IKC Donatushof bieden we, in een doorgaande lijn, opvang en onderwijs aan kinderen van 0 tot 13 jaar. We maken dit zichtbaar in onze dagelijkse praktijk en in onze verantwoording. Voor opvang en onderwijs gelden echter ook eigen en specifieke kaders en daarmee bewoordingen, waarmee verantwoording wordt afgelegd aan het betreffende inspectiekader. Dit maakt dat we soms van school spreken en soms van IKC, waar we wel (deels) beiden bedoelen. 

 

Wat is kwaliteitszorg?
Scholen werken met een plan om de kwaliteit van hun onderwijs te verhogen. Het plan helpt hen om onderwijs te blijven bieden waar alle betrokkenen tevreden mee zijn. Kwaliteitszorg gaat over de manier waarop de doelen in het plan worden behaald.

 

Doelen in het schoolplan 

In de huidige beleidsperiode 2024-2027 worden de volgende doelen gerealiseerd:

 

Jenaplanvisie en wereldoriëntatie

Doorgaande lijn kinderopvang en onderwijs
We bieden opvang en onderwijs aan kinderen van 0 tot 13 jaar in een doorgaande lijn op het gebied van:

Een stevige basis
We bedoelen hiermee het aanbod van de basisvaardigheden als lezen, rekenen en spelling. Een deel van deze basisvaardigheden heeft ook een belangrijke plek binnen het thematisch werken, denk hierbij aan luisteren en lezen met begrip en ander aanbod vanuit het (voorbereidend) leesonderwijs.

Het team heeft afgelopen jaren scholing gevolgd over zo efficiënt mogelijk lesgeven. Aankomende jaren gaan we het didactisch handelen verdiepen en verder door ontwikkelen op individueel en teamniveau.

Er is aandacht voor didactisch handelen binnen diverse vakgebieden:
rekenen, spelling en lezen waaronder we verstaan (technisch) lezen / woordenschat / spreken / lezen met begrip / schrijven)


Pedagogisch klimaat
Onder een sterk pedagogisch klimaatverstaan we op Jenaplan IKC Donatushof een positief leer- en leefklimaat. Uitgangspunten hierbij zijn veiligheid, duidelijkheid en een klimaat waarin iedereen positief tot ontwikkeling kan komen. Daar zijn we allemaal (team, ouders en kinderen) verantwoordelijk voor. Verbinding zien we daarbij als een zeer belangrijke kernwaarde van onze schoolcultuur. Verbinding tussen kinderen door middel van bijvoorbeeld vieringen en kringen, maar ook verbinding tussen jongere en oudere kinderen, stamgroepleiders en ouders op andere momenten. 

Cyclus Kwaliteitszorg

Zicht op ontwikkeling

Wij willen natuurlijk ieder kind zo optimaal mogelijk begeleiden en daarvoor is het nodig om in beeld te hebben wat het kind nodig heeft. Iedere dag willen we dit verbeteren en onze kennis te vergroten. Aankomende jaren willen we accent leggen op:

Hoe bereiken we deze doelen?

Voor de monitoring en borging van onze kwaliteitscyclus gebruiken wij Schoolmonitor. In dit programma hebben we onze ontwikkelthema's, verbeterprojecten en implementatietrajecten voor de huidige beleidsperiode 2024-2027 weergegeven aan de hand van de PDCA-cyclus. Ambities en beoogde doelen van de diverse thema's en projecten worden weggezet in jaarplannen. De diverse ontwikkelgroepen zijn verantwoordelijk voor de diverse projectplannen. Hierin verwoorden zij project- en borgingstaken en geven zij het tijdspad aan. Via het dashbord van Schoolmonitor kan de voortgang per projectplan gemonitord worden.