Schoolplan en kwaliteitszorg
afbeelding IKC Plan moet hier nog ingevoegd - is nu geen scherpe versie -
Op Jenaplan IKC Donatushof bieden we, in een doorgaande lijn, opvang en onderwijs aan kinderen van 0 tot 13 jaar. We maken dit zichtbaar in onze dagelijkse praktijk en in onze verantwoording. Voor opvang en onderwijs gelden echter ook eigen en specifieke kaders en daarmee bewoordingen, waarmee verantwoording wordt afgelegd aan het betreffende inspectiekader. Dit maakt dat we soms van school spreken en soms van IKC, waar we wel (deels) beiden bedoelen.
Wat is kwaliteitszorg?
Scholen werken met een plan om de kwaliteit van hun onderwijs te verhogen. Het plan helpt hen om onderwijs te blijven bieden waar alle betrokkenen tevreden mee zijn. Kwaliteitszorg gaat over de manier waarop de doelen in het plan worden behaald.
Doelen in het schoolplan
In de huidige beleidsperiode 2024-2027 worden de volgende doelen gerealiseerd:
Jenaplanvisie en wereldoriëntatie
- In de opvang en alle stamgroepen (peutergroep en basisschool) is de Jenaplanvisie zichtbaar, waarbij binnen opvang en onderwijs de pijlers gesprek, spel, werk en viering vertrekpunt zijn.
- Wereldoriëntatie geven we vorm in thematisch onderwijs, waarbij we in een doorgaande lijn een stevige kennisbasis realiseren binnen een betekenisvolle context. Veel verschillende vakgebieden krijgen een plek binnen het thematisch werken, er is oog voor de wereld om ons heen en ontmoeting met elkaar. De komende jaren werken we met het Nederlands Kennis Curriculum als onderlegger, steeds meer projecten uit.Een deel van de basisvaardigheden krijgt ook een belangrijke plek binnen het thematisch werken, denk hierbij aan luisteren en lezen met begrip en ander aanbod vanuit het (voorbereidend) leesonderwijs.
Doorgaande lijn kinderopvang en onderwijs
We bieden opvang en onderwijs aan kinderen van 0 tot 13 jaar in een doorgaande lijn op het gebied van:
-
Pedagogisch klimaat (hoe gaan we met elkaar om, wat zijn IKC- afspraken en regels binnen het gebouw en op het plein, hoe communiceren we richting kinderen en ouders)
-
Didactisch handelen en aanbod (hoe stemmen we ons ontwikkelings- en leeraanbod op elkaar af, hoe geven we in gezamenlijkheid vorm aan thematisch onderwijs, hoe zorgen wij voor een eenduidige en rijke leeromgeving, hoe geven we vorm aan onze rol als stamgroepleider in een doorgaande lijn.
Een stevige basis
We bedoelen hiermee het aanbod van de basisvaardigheden als lezen, rekenen en spelling. Een deel van deze basisvaardigheden heeft ook een belangrijke plek binnen het thematisch werken, denk hierbij aan luisteren en lezen met begrip en ander aanbod vanuit het (voorbereidend) leesonderwijs.
Het team heeft afgelopen jaren scholing gevolgd over zo efficiënt mogelijk lesgeven. Aankomende jaren gaan we het didactisch handelen verdiepen en verder door ontwikkelen op individueel en teamniveau.
Er is aandacht voor didactisch handelen binnen diverse vakgebieden:
rekenen, spelling en lezen waaronder we verstaan (technisch) lezen / woordenschat / spreken / lezen met begrip / schrijven)
-
Het instructiemodel EDI wordt ingezet in alle stamgroepen.
-
Er is zicht op doorgaande leerlijnen en van daaruit worden heldere keuzes gemaakt voor gebruikte methodes / methodieken.
-
We bieden zoveel mogelijk 'taal in samenhang' gekoppeld aan wereldoriëntatie aan.
Pedagogisch klimaat
Onder een sterk pedagogisch klimaatverstaan we op Jenaplan IKC Donatushof een positief leer- en leefklimaat. Uitgangspunten hierbij zijn veiligheid, duidelijkheid en een klimaat waarin iedereen positief tot ontwikkeling kan komen. Daar zijn we allemaal (team, ouders en kinderen) verantwoordelijk voor. Verbinding zien we daarbij als een zeer belangrijke kernwaarde van onze schoolcultuur. Verbinding tussen kinderen door middel van bijvoorbeeld vieringen en kringen, maar ook verbinding tussen jongere en oudere kinderen, stamgroepleiders en ouders op andere momenten.
-
We zorgen voor een doorgaand en systematisch aanbod omtrent het omgaan met elaar vanuit onze waarden: een positieve verbinding. Met als doel ervoor te zorgen dat er een veilig en opbouwend leerklimaat is waarin het kind zichzelf en de ander leert kennen.
Cyclus Kwaliteitszorg
-
Het doel op het gebied van kwaliteitszorg is dat wij ervoor zorgen dat er de eenduidige werkwijze geborgd en doorontwikkeld wordt. Wij doen dit door op teammomenten (1 x in de 4 weken) een kwaliteitskaart te bespreken. Tevens worden zijn er diverse groepsbezoeken door collega's onderling, directie, intern begeleider, externe. Alles is erop gericht om het onderwijs aan versterken in de praktijk.
-
Ons IKC heeft een kwaliteitsboek met alle kwaliteitskaarten, waardoor overzicht ontstaat bij het gehele team waardoor borging vanuit de PDCA cyclus eenvoudiger wordt.
-
Schoolmonitor wordt consequent gebruikt door de verantwoordelijken van werkgroepen.
Zicht op ontwikkeling
Wij willen natuurlijk ieder kind zo optimaal mogelijk begeleiden en daarvoor is het nodig om in beeld te hebben wat het kind nodig heeft. Iedere dag willen we dit verbeteren en onze kennis te vergroten. Aankomende jaren willen we accent leggen op:
-
Er wordt ingezet op leren van en met elkaar, waardoor er eenduidigheid komt in de manier van analyseren en stamgroepleiders met elkaar de analyse verdiepen waardoor lessen beter kunnen worden afgestemd op de onderwijsbehoeften van de kinderen.
-
Stamgroepleiders hebben zicht op wat kinderen motiveert en kunnen daarop anticiperen dusdanig dat kinderen een betere taakgerichtheid ontwikkelen en eigenaarschap nemen over het eigen leerproces.
Hoe bereiken we deze doelen?
Voor de monitoring en borging van onze kwaliteitscyclus gebruiken wij Schoolmonitor. In dit programma hebben we onze ontwikkelthema's, verbeterprojecten en implementatietrajecten voor de huidige beleidsperiode 2024-2027 weergegeven aan de hand van de PDCA-cyclus. Ambities en beoogde doelen van de diverse thema's en projecten worden weggezet in jaarplannen. De diverse ontwikkelgroepen zijn verantwoordelijk voor de diverse projectplannen. Hierin verwoorden zij project- en borgingstaken en geven zij het tijdspad aan. Via het dashbord van Schoolmonitor kan de voortgang per projectplan gemonitord worden.