Organisatie
opvang en onderwijs
Jenaplan IKC Donatushof bestaat uit een afdeling opvang en een afdeling onderwijs. De afdeling opvang bestaat naast de VSO/BSO uit een kinderdagverblijf met een groep voor kinderen van 0-2 jaar en een groep voor kinderen van 2-4 jaar waarin de VE-peutergroep (Voorschoolse Educatie) in de ochtenduren geïntegreerd is. Op de afdeling onderwijs werken we in tweejarige stamgroepen. In schooljaar 2024-2025 zijn er twee stamgroepen 1-2; drie stamgroepen 3-4; drie stamgroepen 5-6 en drie stamgroepen 7-8.
stamgroepen
Zowel de baby- en peutergroepen als de stamgroepen op de basisschool zijn heterogeen van samenstelling. Een groep bestaat uit kinderen van verschillende leeftijden. Zoals in de ‘echte wereld’ ervaren de kinderen wat het betekent een jongere in een groep te zijn en later tot de ouderen te behoren. Die verschillende posities doen een beroep op verschillende vaardigheden, zoals samenwerken, hulp vragen en bieden, luisteren naar en verantwoordelijkheid nemen voor elkaar. In ons IKC is samenwerking tussen kinderen van alle leeftijden, stamgroepleiders, pedagogisch medewerkers en ouders erg belangrijk en overal zichtbaar.
team
Met een groot team van professionals dragen we zorg voor alle kinderen op Jenaplan IKC Donatushof. Het team bestaat uit stamgroepleiders op de basisschool, pedagogisch medewerkers in de opvanggroepen, directeur, intern begeleider, conciërge, huishoudelijk medewerkers, onderwijsassistenten en een vakleerkracht gymnastiek. Tijdens het schooljaar zijn er bij zowel opvang als onderwijs ook verschillende stagiaires die praktijkervaring komen opdoen.
Voor onderwijskundige en pedagogische afstemming en allerlei praktische zaken vinden verschillende vormen van overleg plaats. Dit gebeurt in verschillende geledingen. Collega's gaan vooral ook concreet met elkaar aan de slag ontwikkelgroepen of tijdens vastgestelde werk- en overlegmomenten. Onderwerpen zijn: doorgaande lijn, pedagogisch klimaat, wereldorientatie en een stevige basis (basisvaardigheden taal, rekenen en lezen). Op deze manier geven we het leren van en met elkaar vorm.
Veranderingen in de maatschappij, de opvang en het onderwijs zijn van invloed op de van medewerkers gevraagde vaardigheden. Om daarop goed te kunnen inspelen, voeren alle teamleden regelmatig gesprekken met de directeur. In die gesprekken staat professionele ontwikkeling in relatie tot de IKC-ontwikkeling centraal. Met scholing en professionele ontwikkeling reageren we op onze eigen ambities, en ook op wettelijke vereisten.
foto van team start nieuwe jaar
Afwezigheid personeel
Er zijn situaties waarin het voor een stamgroepleider of pedagogisch medewerker niet mogelijk is om voor de groep te staan. In dat geval doen wij ons uiterste best om zo snel mogelijk voor vervanging te zorgen.
Voor pedagogisch medewerkers geldt dat zij zoveel mogelijk vervangen worden door collega's uit het eigen team. Is dit niet mogelijk dan wordt een collega van een ander IKC van Stichting De Linge ingezet.
Wanneer een stamgroepleider afwezig is, kunnen wij gebruik maken van de regionale invalpool waarbij De Linge is aangesloten. Het kan echter voorkomen dat via deze pool geen medewerker meer beschikbaar is. In dat geval zijn er twee scenario's:
-
We vragen de duo partner of andere collega de dagen van de zieke collega over te nemen en extra te werken;
-
we zetten, onder supervisie van de stamgroepleider in de naastgelegen groep, een vierdejaars pabostudent in in de groep waarin hij of zij stage loopt.
Als we desondanks geen vervanging kunnen regelen, wordt de betreffende groep verzocht niet naar school te komen. De ouders van de betreffende groep ontvangen vervolgens een bericht via e-mail en Parro, waarin zij op de hoogte worden gebracht van de situatie. Hen wordt gemeld dat de kinderen de betreffende dag geen les kunnen krijgen en dus ook niet op school worden verwacht.
Als dit meerdere dagen achter elkaar nodig is, zal iedere dag een andere stamgroep thuisblijven. De vrijkomende stamgroepleider zal de groep van de zieke stamgroepleider opvangen.
Wij doen er alles aan om onze kinderen het onderwijs te bieden waar ze recht op hebben. Soms hebben we echter te maken met overmacht en lukt dit niet. We proberen in die situaties de kinderen zo goed mogelijk op school te begeleiden. Als ook dat niet lukt en al onze mogelijkheden uitgeput zijn, dan kunnen we niet anders dan de groep naar huis te laten gaan.